Sunday, January 4, 2009

Manfaat program blogging







Seramai 16 pelajar mencatat tujuh dan lapan A dalam peperiksaan PMR (2005) di SMK Tunku Sulong, Kedah sejak mereka diperkenalkan dengan program blogging.







MESKIPUN perdebatan mengenai penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik (PPSMI) masih belum reda, namun ia sedikit pun tidak menghalang inisiatif British Council untuk terus memperkasakan bahasa Inggeris.

Usaha British Council ini adalah untuk melatih guru memperkukuhkan ikatan antara sistem pendidikan Malaysia dan United Kingdom serta menyokong pembelajaran dan pendidikan bahasa Inggeris di Malaysia.

Ia dilakukan menerusi jalinan kerjasama dengan Kementerian Pendidikan yang mengadakan latihan sewaktu bekerja bagi para pelatih dan guru yang turut disokong oleh para penaja (HSBC dan Time Engineering).

Tidak hairanlah British Council diiktiraf sebagai pakar global berkenaan pendidikan bahasa Inggeris.

Menyedari negara semakin maju dan sebagai persediaan menjelang abad ke-21, British Council melancarkan penggunaan teknologi di dalam kelas bagi menarik minat pelajar untuk terus mendalami ilmu bahasa Inggeris dengan menggunakan Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT) seperti komputer dan Internet.

Menurut guru bahasa Inggeris Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Sulong, Kedah, Zur'aiza Abdul Hamid, dalam memastikan pelajar meminati dan mempertingkat ilmu bahasa Inggeris, beliau mengggunakan kaedah ICT yang disaran oleh pihak British Council

0 comments: