Tuesday, October 28, 2008

CPU kecil tetapi bergaya


PERANTI asas utama yang perlu ada untuk menggerakkan sebuah komputer peribadi adalah unit pemprosesan sepusat, selain monitor, papan kekunci dan juga tetikus.

Kebanyakan unit pemprosesan yang biasa kita lihat adalah bersaiz besar dan agak sukar untuk dibawa dari satu tempat ke satu tempat.

Namun, melalui revolusi pengkomputeran yang semakin berkembang, peranti tersebut kini wujud dalam bentuk yang lebih kecil bersaiz sebuah diari dengan masih mengekalkan fungsi asalnya.

Ia dilancarkan oleh syarikat pengeluar komputer terkenal, Asustek Komputer Malaysia Sdn. Bhd. (Asus) bagi memenuhi keperluan pengguna yang mengidamkan sebuah komputer peribadi yang bergaya, mudah dikendalikan dan menjimatkan kuasa.

Penghasilan model Eee Box yang merupakan produk terbaru untuk siri Eee PC menawarkan penyelesaian pengkomputeran yang kompak dan elegan.

Pengguna hanya perlu menekan satu butang mudah pada unit pemprosesan tersebut untuk mengaktifkan fungsi-fungsi yang ditawarkan.

Dengan menggunakan teknologi inovasi Asus iaitu Express Gate, pengguna akan dapat mengakses Internet, mengurus gambar dan berkomunikasi melalui aplikasi IM dan Skype dengan lebih pantas.

Eee Box disokong oleh teknologi sambungan tanpa wayar terkini, WiFi 802.11n yang membolehkan pengguna memuat turun video dengan durasi 30 minit hanya mengambil masa 44 saat.

0 comments: